Rejlers besöker stort järnvägsprojekt i Tyskland

I mitten av november fick projektgruppen från Trafikverket som arbetar med att ta fram en standard för höghastighetsjärnväg besöka ett stort järnvägsprojekt i Tyskland. Sträckan Nürnberg-Berlin byggs ut till höghastighetsjärnväg och den svenska projektgruppen fick en visning av ett flertal järnvägstunnlar och -broar på den viktiga delsträckan Ebensfeld-Erfurt.

Inför en eventuell svensk höghastighetsbana är det viktigt att studera andra banor i omvärlden. Under det här studiebesöket låg tyngpunkten på tunnlarna som byggs som dubbelspårstunnlar, det vill säga med båda spåren i en och samma tunnel i stället för två parallella tunnlar med varsitt spår. I Sverige är det vanligast att bygga två enkelspårstunnlar vilket innebär att det är viktigt att hämta information från omvärlden hur det är att bygga dubbelspåriga tunnlar.

 

– Det är det största infrastrukturprojektet i vår direkta omvärld och att det ligger så pass geografiskt nära gör det extra intressant att undersöka. Det här besöket gav många viktiga lärdomar och erfarenheter för det fortsatta arbetet med svensk höghastighetsjärnväg, säger Mats Lithner som projektleder framtagandet av den tekniska standarden för svenska höghastighetsbanor.

 

Sträckan Ebensfeld-Erfurt är 107 kilometer varav 41 kilometer läggs i tunnel och 12 kilometer över bro. Den längsta tunneln, Tunnel Blessberg är drygt 8 kilometer.