Tvärbanans förlängning till Solna centrum öppnad

Den 27 oktober invigdes Tvärbanans senaste utbyggnad under stor pompa och ståt. När trafiken öppnade dagen efter kunde resenärer ta sig hela vägen från Sickla till Solna Centrum.

I samband med utbyggnaden har SL upphandlat 15 nya fordon som ska trafikera sträckan. Björn Svensson, projektledare i Rejlers Sverige AB har ansvarat för leveranserna av de nya tågen. Vi ställde några frågor till Björn Svensson med tidigare projektledarerfarenhet från bland annat tågförbindelsen över Öresund.

 

Arbetet med utbyggnaden av Tvärbanan har pågått sedan 2009. När och på vilket sätt kom du in i projektet?

– Jag kom in i projektet i januari 2011, då var kontraktet redan skrivet och leveransprojektet skulle påbörjas. Hos beställaren hade man just genomfört en omorganisation och man sökte en erfaren projektledare som skulle vara med under tre månader. På den vägen är det, tre månader har nu blivit tre år och projektet rullar på.

 

Du har lett projektet med leveranserna men hur har projektorganisationen sett ut i sin helhet?

– Jag har lett en projektgrupp med fem medarbetare från SL. En teknisk projektledare med två teknikansvariga för el, mekanik, en kvalitetschef samt en delprojektledare med ansvar för RAMS. Frågor rörande kontrakt har jag själv hanterat tillsammans med vårt juridiska ombud.Tidvis har också, inom olika sektorer, ett antal specialister varit knutna till projektgruppen. Som projektledare har jag rapporterat till en styrgrupp inom SL som också gett direktiv för projektgenomförandet.

 
De nya vagnarna med beteckning A35 levereras från CAF i Spanien. På vilket sätt skiljer sig dessa från tidigare levererade vagnar?
 – De vagnar som tidigare använts togs fram i slutet på 1900-talet för att kunna sättas i trafik när Tvärbanan öppnades. De nya fordonen representerar ett helt nytt koncept. Det är inte bara nya tekniska lösningar som tagits fram. Stort fokus har lagts på att minimera kommande drift- och underhållskostnader. Resandemiljön har också varit ett prioriterat område. Vagnarna har getts en ljus och välkomnande design där luftkonditionering i hela fordonet sörjer för bra luftkvalité. Fordonen har också i stor utsträckning anpassats för rörelsehindrade passagerare.

– I utvecklingen av de nya fordonen har ett antal referensgrupper deltagit. Här har bland annat representanter från personal- och resandegrupper funnits med och bidragit till ett bra resultat.

 

Vad har varit den största utmaningen så här långt i projektet?

– Den avgjort största utmaningen i detta projekt som i så många andra där jag deltagit har varit att etablera ett konstruktivt och transparet samarbete med leverantören. Det är inte bara kulturskillnader som bygger hinder utan även synen på vilket sätt projektet i slutänden ska kunna ledas till framgång. För mig som projektledare har det varit viktigt att projektet drivits processtyrt från början till slut. På det viset har leverantören sluppit att ha mig och andra hängande över axeln i tillverkningen. Fokus har istället ägnats uppföljning, åtgärder och samordning i processen.

 

Vilka erfarenheter tar du med dig från tiden med Tvärbanan?

– Varje projekt, varje uppdrag är unikt. I just detta har jag lärt mig mycket om spårväg, hade faktiskt aldrig åkt spårvagn när jag började i projektet. Kanske det var grunden till ett lyckat genomförande i det här fallet.
– En sak som jag verkligen vill framhålla är att i projektarbetet skilja på sak och person, det är sakfrågorna som är viktiga, personfrågor får man lämna därhän.

 

Här skiljs vi åt när Björn lyfter på luren för ytterligare ett samtal med Spanien. Nästa gång leder han kanske ett stort industriprojekt ute i Europa, vem vet?