Höga miljökrav lyfter kryssningsfärja

Viking Lines nya kryssningsfärja M/S Viking Grace trafikerar linjen Åbo-Mariehamn-Stockholm. Bygget som påbörjades i september 2011, jungfruresan gick den 13 januari 2013. Fartyget är 218 meter långt och tar 2 800 passagerare.

M/S Viking Grace är det första stora passagerarfartyg i världen som använder naturgas och är också ett av de mest miljöanpassade. Genom att redan nu uppfylla EU:s kommande svaveldirektiv inleder fartyget en ny era inom sjöfarten. 

Nya M/S Viking Grace är exceptionell på många sätt. Till det mest anmärkningsvärda hör de många miljövänliga aspekterna som gör att fartyget blir det mest ekologiska av alla världens stora passagerarfartyg.

En av de ekologiska fördelarna är fartygets hydrodynamiskt optimerade form med ultralågt strömningsmotstånd. Designen ger ett föredömligt lättdrivet skrov med minskad vågbildning vilket skyddar stränder i skärgården samtidigt som bränsleförbrukningen hålls nere.

Rejlers har via företagen R & M Ship Technologies Co, Koja Marine Ltd och STX Europe Finland Oy deltagit i bygget av Viking Lines nya kryssningsfärja. Huvudsakligen har uppdragen omfattat projektering och konstruktion av installationer för värme, ventilation och luftkonditionering för hela fartyget.

Att fartyget är en miljövänlig lågenergifärja har gjort uppdraget unikt på flera sätt. Höga miljökrav och nya regler har påverkat byggandet in i minsta detalj.