Business automation

Oavsett storlek på- och omsättning hos ditt företag eller organisation är automatisering ett utmärkt sätt att effektivisera din verksamhet, dina affärsprocesser och driva tillväxt.

Business automation är vårt begrepp för olika typer av automatiseringstjänster. Digital automation används för att automatisera monotona processer med mål att frigöra tid för mer värdeskapande arbetsuppgifter.

Ett tydligt exempel på den framfart som den digitala automationen haft de senaste åren skulle kunna hänvisas till den närapå exponentiella tillväxt i utbudet av kommersiella chattbotar som uppkommit. Ett annat exempel på detta skulle kunna vara där en verksamhet implementerar en en digital medarbetare, en så kallad RPA-robot (Robotic process automation) för att utföra enklare uppgifter som annars skulle utföras av en människa, ett exempel på detta skulle kunna vara kontering av fakturor. Värdet kommer således genom den effektivisering som skapas både av tiden som frigörs och ökad kvalitet. Skillnaden mellan industriell automation och digital automation är att den sistnämnda sker med hjälp av mjukvara och ofta används till exempelvis administrativa uppgifter.

Rejlers har en avdelning dedikerad för digital automation. Vi arbetar bland annat med robotar/program som UiPath, Power Automate och Adobe Stack. 

imageatcy5.png

BI

Data är kanske en av vår tids mest värdefulla resurser, men den får inte sitt fulla värde förrän du omvandlar data från olika källor till information. Först då kan den nyttjas och gynna din affär.

Business Intelligence eller BI som det även kallas, är ett samlingsnamn för de strategier och teknologier som används av organisationer och företag för analys av data och hantering av affärsinformation. Den data som samlas in blir därmed analyserad och behandlad av BI-verktyget och utifrån detta så kan mer driftseffektiva och gynnsamma beslut tas.

En annan fördel med Business Intelligence-verktyg är även att nya potentiella intäkter kan upptäckas utifrån denna utvunna och bearbetade data. Dessa resultat kan i sin tur användas av både chefer och anställda för att fatta snabbare och bättre beslut, identifiera marknadstrender och bidra till att skapa en bättre överblick över verksamheten och i sin tur även visualisera det hela.

För att mäta framsteg så brukar KPI användas (Key Performance Indicator), detta är ett mätbart värde som speglar en specifik tidsperiod och skildrar hur effektivt ett företag är på att nå sina prioriterade mål. Genom att implementera rätt KPI:er så underlättar det för organisationen att följa upp och se till att utvecklingen går i rätt riktning. Då varje affärsområde har specifika mått som bör övervakas, så kan BI onekligen verka som ett effektivt verktyg och beslutsstöd för detta syfte.