Rejlers Norge förvärvar Omega Holtan

Rejlers Norge har förvärvat Omega Holtan, ett tekniskt konsultföretag inom elteknik och automation. Förvärvet gör Rejlers till en av de största norska rådgivningsaktörerna inom elteknik, automation, energi och klimat.

Omega Holtan har 30 medarbetare runt om i landet med huvudkontor i Tønsberg. Bolaget omsätter drygt 40 MNOK med god lönsamhet. I och med förvärvet närmar sig Rejlers Norge 200 medarbetare fördelat på 10 kontor och har en sammanlagd omsättning för 2021 på 240 MNOK. Med medarbetare fördelade över en stor del av landet kommer Rejlers att kunna erbjuda uppdragsgivare en kombination av gedigen kompetens och lokal närvaro.

- Sammanslagningen med Omega Holtan är en mycket bra match, både vad gäller verksamhetsområden, kompetens, företagskultur och geografi. Vi ser betydande synergier när Omega Holtan nu blir en del av vårt företag, säger Petter Arnesen, vd på Rejlers Norge.

Omega Holtan grundades 1985 och företaget ägs idag av anställda och tidigare anställda. Omega Holtan har samarbetat med Rejlers i flera uppdrag, och har gemensamma kunder.

- Även om Rejlers är betydligt större än Omega Holtan är vi kulturellt sett ganska lika, vilket är en viktig faktor för oss som grundade verksamheten. När man ser de betydande förändringar som sker inom branschen framöver är det ett bra val att ingå i ett större sammanhang med möjligheter att ta ansvar för de mest komplexa projekten, säger Tom Andersen, styrelseordförande i Omega Holtan.

Förvärvet av Omega Holtan är ett led i att uppfylla Rejlers tillväxtplan för den norska marknaden. Bolaget blir en egen division inom Rejlers Norge, med Ragnar Holtan som divisionschef.

- För våra medarbetare ger koncerntillhörigheten många nya karriärmöjligheter. På en marknad med hård konkurrens om de duktigaste konsulterna är det en viktig faktor, säger Ragnar Holtan, vd på Omega-Holtan.

Bolaget konsolideras from 1 april 2022.

För ytterligare information kontakta:
Petter Arnesen, vd, Rejlers Norge AS, +47 95 19 53 17, petter.arnesen@rejlers.no
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Om Rejlers
Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2500 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2021 omsatte bolaget 2,9 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com